Az ügyfélszerzés a szabadúszók életében elengedhetetlen, éppen úgy, mint a levegő. Ahhoz, hogy folyamatosan projektekkel és munkával töltsd meg a napjaidat (ezzel együtt pedig a pénztárcád), valamint fejlődj szakmailag, hatékony módszerekre van szükséged. Amikor vállalkozni kezdtem, több stratégiát is kipróbáltam, hogy megszerettem az első ügyfeleimet, és ezt javaslom neked is.
Ebben a blogban pedig hozok néhányhasznos tippet, amely neked is segítségedre lehet, ha szabadúszó karrierben gondolkodsz.
1. Az első és legfontosabb: Szeresd azt, amit csinálsz, és végezz kiemelkedő munkát
Hiszem, hogy a sikeres vállalkozás egyik alapköve az, hogy élvezd azt, amit csinálsz, és a folyamatos fejlődésre törekszel. Ne csak a pénzkeresési lehetőséget lásd a vállalkozásodban, hanem a folyamatos szakmai növekedés lehetőségét is. Ha valóban őszinte elköteleződéssel és szenvedéllyel fordulsz a hivatásod felé, az érezhető lesz a tárgyalások során is, ez pedig meg fog különböztetni téged a konkurenseidtől. Törekedj arra, hogy a szenvedély és elkötelezettség szakmai tudással párosuljon, és fejleszd az értékesítési képességed is.
A legfontosabb pedig, hogy ügyfeleid elégedettek legyenek a szolgáltatásod igénybevételét követően, hiszen csak így számíthatsz hosszútávú együttműködésre, illetve ajánlásokra.
2. Neked ki az ideális ügyfeled?
Nagyon fontos, hogy 100%-ig tisztában legyél azzal, hogy kiknek szánod a szolgáltatásaidat. Határozd meg a célcsoportjaidat, és használj például a Buyer Personákat. Ezzel mélyebb betekintést nyerhetsz a célcsoportod jellemvonásaiba, kommunikációs csatornáiba és problémáiba (amikre a te szolgáltatásod nyújthatja majd a megoldást).
3. Aktív online jelenlét
Az online jelenlét ma már elengedhetetlen az ügyfélszerzésben. Előbb-utóbb érdemes weboldalban is gondolkodni, de amíg ezt mondjuk a költségvetésed nem engedi meg, kihasználhatod az olyan online platformokat, mint a különféle közösségi média felületek.
A közösségi média platformok, mint például a Facebook, Instagram és LinkedIn, hatékony eszközök az ügyfélszerzésben és a brand építésben is. Fontos az aktív jelenlét, így amikor csak teheted tégy közzé hasznos, informatív vagy éppen szórakoztató bejegyzéseket a különféle szakmai felületeken, szakmai csoportokban.
Bár az első néhány hónapban még nem kimondottan létfontosságú, egy idő után a weboldal az egyik legalapvetőbb online eszközöddé kell, hogy váljon. Szerencsére ma már számtalan lehetőség áll előtted, azonban ha igazán professzionális eredményt szeretnél, érdeles szakértőt keresned. A weboldal lehetőséget nyújt arra, hogy bemutasd szolgáltatásaidat, referenciákat és véleményeket, ami fontos az üzleti szférában.
A weboldal emellett segít a keresőmotorok nyújtotta lehetőségek kihasználásában, ami hosszú távon kulcsfontosságú lehet a láthatóságod növelésében a Google keresési eredményeiben.
4. Hálózatépítés
Az egyik leghatékonyabb ügyfélszerzési módszer a jó kapcsolatok kiépítése az emberekkel, különösen üzleti körökben. Az ajánlásoknak kiemelt szerepük van a B2B értékesítésben, és a stratégiai partnerségek is hatékonyak lehetnek.
Ha van lehetőséged arra, hogy együttműködj valaki olyannal, akinek a szolgáltatásai kiegészítik a tiédet, érdemes lehet együttműködni és közösen értékesíteni. Például, ha te PPC szakértő vagy, egy webfejlesztő vagy közösségi média specialistával együttműködve új ügyfeleket szerezhettek.
Szintén hasznos lehet, ha jó kapcsolatot ápolsz egy ügynökséggel, hiszen akár projekt alapon is dolgozhatsz velük, anélkül, hogy teljes munkaidőben náluk dolgoznál.
5. Használd ki a Google adta lehetőségeket!
Sok ember a Google-t keresi, amikor problémájuk van vagy információra van szükségük. Ezt a saját javadra fordíthatod a keresőmarketing segítségével. Ehhez azonban szükséged lesz egy weboldalra.
Fontos, hogy megjelenj a Google találati listáján, amikor a célcsoportod olyan kulcsszavakra keres, amelyekre te megoldást kínálsz. Ehhez használhatsz Google Ads hirdetéseket vagy keresőoptimalizálást. Utóbbi hosszú távú befektetés, de megtérülő.
Ha van tőkéd és rendelkezel alap PPC ismeretekkel, a Google Ads hatékony eszköz lehet. Azonban vigyázz, mert a nem megfelelő beállítások akár óriási veszteséget is termelhetnek. Ha nem értesz hozzá, érdemes szakértő segítségét kérni.
Emellett érdemes a keresőoptimalizálásra is odafigyelned, hiszen ez egy hosszú távú befektetés, amely segít a Google találati listán való megjelenésben a fizetett hirdetések nélkül is.
A szabadúszók számára az ügyfélszerzés talán még fontosabb, mint bármely más vállalkozás számára. Fontos meghatározni a szolgáltatásaidat, megismerni a célcsoportjaidat, és választani a megfelelő marketing stratégiákat. Folyamatosan tesztelni és fejleszteni kell a módszereket. A fent említett stratégiák már beváltak nekem, és remélem, hogy neked is segítségedre lesznek!